: som dagene går.. <-- -->

09-06-2014

Ja, så var DEN ferien over!

Tastet ned klokken 12:31:42 og lagret under:
  • Generelt

Skal innrømme at chartertur fra Kjevik, på et fullt fly sammen med mennesker du ikke kjenner - og som du etter et raskt blikk slår fast at du ikke egentlig har lyst til å bli kjent med heller... til et sted du ikke har hørt om... ikke nettopp er det som har stått for meg som ønskeferien... Og så var det en liten nedtur at jeg ikke kunne få skiltet med "Jeg reiser alene" rundt halsen! De påsto jeg var for gammel for slikt! Hørt på maken?

Sol og sommerMen - siden jeg kunne krysse av for "sol", "varme" og "billig" og plusse på med "all inclusive"... så - why not? Hadde behov for å komme meg bort fra hverdagen - i det minste for noen dager, så får heller "ut av verden" opplevelsene komme seinere en gang!

Det er jo litt rart å komme til et land hvor en aldri har vært før, med et språk det er umulig å forstå en ting av... En forstår jo ikke engang om skiltene viser navnet på stedet/byen - eller veien til moskeen! Da er det greit å bli møtt av en guide på flyplassen som fører deg til riktig buss, som igjen slipper deg av på riktig hotell! Har en bestilt "all inclusive" så har en bestilt det!
Nå var det helt klart andre medreisende som hadde større behov for guiding enn hva jeg hadde, for noen begynte festingen rett etter taxfreebutikken på Kjevik... Har en bare en ukes ferie - så må tiden tydeligvis utnyttes fra første minutt!
Og så mange "festlige" og "morsomme" mennesker en treffer på slike turer! Gamle vitser blir som nye - og kan fortelles igjen og igjen... men klokken 07.45 på dag 5 burde selv vitsefortellerne forstå at vitsene på en måte er litt utslitt... Da blir selv en avstand på 5 bord litt i korteste laget!

Men men, det er jo en god del timer igjen hvor en klarer å unngå denslags, og kan fylle ørene med bølgeskvulp mot stranden, spurvemusikk i busker og kratt - og måker... som virker å snakke samme språk overalt...

Dessuten, når en samler såpass mange mennesker på et sted, vil det jo så klart finnes noen som er "ok" også... Jeg var jo der bl.a:-) Problemet kan være å finne frem til disse få individene da, og av og til trenger en ikke engang å lete, en bare "dumper borti" noen - helt tilfeldig. Som da jeg var på vei til stranden - og gikk i mine egne tanker og beundret rekken av oleanderbusker...(Jo tenk, de vokser faktisk andre steder enn på Sardinia også! Hva en lærer her i livet!)... og plutselig dumpet borti en annen person som også gikk i egne tanker... og tilfeldigvis var norsk og skulle samme vei! Kjekt det, og han fortalte ikke en eneste vits på veien! Koselig selskap fra da av - og noen å spise middag sammen med er jo også en pluss:-) Hører bl.a ikke vitsene fra nabobordet så godt da;-)

Siden jeg er i gang med innrømmelser... så må jeg jo medgi at solseng, parasoll og en kald øl på en varm strand - HAR en viss sjarm! Og etter å ha forvisset meg om at havet ikke inneholdt isflak, men faktisk hadde en noenlunde behagelig temperatur... etter de første minuttene i nedsenket tilstand... var livet på badehåndkle slett ikke så ille!
Ikke at jeg er noen badenymfe altså, men - noe skal en jo fylle dagene med når en ikke søker "ekstremopplevelser" eller vil utforske stedets natur og folkeliv! Og så jager det bort rastløsheten og kjøler kroppen - slik at en blir klar til nytt opphold på solsengen.

Etter oppholdet i Middelhavet - gikk jeg langs stranden for å la solen tørke kroppen... og for å kikke etter fine steiner jeg kunne plukke med meg hjem! Og kikker en - så finner en som oftest noe... og selv om jeg prøvde å begrense meg så godt jeg kunne - ble det etterhvert en liten håndfull eller to som fant veien tilbake til hotellet. Dessverre hadde jeg ikke fått med meg at det IKKE ER LOV  å ta med en eneste liten stein ut fra Tyrkia... så "mine" steiner kom ikke lenger vekk fra stranden enn til en søppelbøtte på flyplassen i Antalya... NEDTUR! For selv om "mine" steiner ikke var i nærheten av det en kan kalle "antikke" rester... fristet ikke en mulig overnatting - eller 14 - i en tyrkisk politicelle nok til at jeg våget å ta sjansen på en liten privat "steineksport".

Slik sett fikk jo ikke mitt første opphold i Tyrkia den beste avslutningen... men, jeg kan vel igrunn ikke klage fordi om landet har sine egne lover? Og hvis du spør meg om hva jeg synes om Tyrkia, eller om tyrkisk mat, drikke og kultur... så har jeg ingen ide! Jeg vet like lite om Tyrkia og alt det andre i dag som da jeg dro... og i denne ferien - var det helt greit! Jeg fikk sol og varme - og det var billig!

Og jeg kunne gjerne ha blitt en uke til... merket jeg da jeg kom hjem! Det var fryktelig tungt å komme i gang igjen, selv med nesten 3 hele dager fri før hverdag og jobben kallet! Hodet har tydeligvis ikke fått tømt seg skikkelig likevel - og da har vel ikke kroppen klart å koble helt av den heller stakkar:-) Men - det var jo et fint avbrekk, så får jeg satse på at den norske sommeren klarer å få skikk på rusket jeg ikke ble kvitt i Tyrkia:-)